Oldalak

Népszerű bejegyzések

2012. július 10., kedd

INTERJÚ: Juhász Dzsenifer

~ Mit jelent számomra a JELNYELV?
Jelnyelv nélkül nem tudnék élni, ez az egyik legfontosabb dolog az életemben. Fontos, hogy minél pontosabban tudjak jelelni, hogy mások megértsenek, de senki se jelel ugyanúgy, hisz itt Magyarországon is 8 siket tanintézmény van, és iskolákként is különbözőek a jelnyelvi oktatások. Ez ugyanaz, mint a hallóknál a "Szeged" és a "Szöged". A jelnyelv jelenti számomra a siketekkel való kommunikációt - nem mintha nem szeretnék beszélni, csak jobban érzem magam a bőrömben, ha jelelhetek. Magyarul: IMÁDOK jelelni!


~ Mit gondolok a hallókészülékről? Mennyire fontos számomra?
Nekem nagyon fontos, hogy halljak, természetesen hallókészülék segítségével. Rögtön zavar, hogyha kiveszem, mert nem szeretem a csendet. Mikor végzek a zuhanyzással, rögtön vissza is veszem - persze, ha megtöröltem szárazra a fülem.  Mindig hallani akarok dolgokat, felismerni azokat. Nincs világ hallás nélkül.


~ Halló vagy siket iskolába járok?
Óvodás koromtól egészen általános iskoláig az egri siketek tanintézetében jártam, utána halló középiskolába kerültem. Nehéz volt a beilleszkedés, őszintén szólva egy félévembe telt, mire magukhoz vettek. Nehéz a hallók közötti kommunikáció - beszéddel. Tudok beszélni, de mégis furcsa számomra. Jobb szeretek jelelni, de ha egyszer fontos a beszéd, nincs más választásom. Vannak olyan barátaim, akiket érdekli a jelnyelv, így őket egy-egy szóval megtanítom. És vannak olyan ismerőseim, akiket nem érdeklik. Őszintén szólva nem nagyon szoktam beszélni az iskolában, általában csendes vagyok, pedig akik túl jól ismernek - itt a siketekre gondolok - nem tudnának ezt kinézni belőlem, ugyanis nagyon beszédes vagyok.


~ Halló közösség vagy siket?
Természetesen a siket, mert abban a közösségben jobban érzem magam, mint bármikor. A családom is halló, tehát én vagyok az egyetlen siket a családban, velük beszélek. Viszont sokkal jobban szeretem a siket társaságot, tele van humorral, viccekkel, és nem kell azzal foglalkoznunk, hogy siketek vagyunk, hisz mindannyian azok vagyunk. Megszoktam a siket közösséget, gyakran járok el hozzájuk.


~ Mi/k a kedvenc hobbi/jaid?
Szeretek számítógépezni, a fogalmazás is eléggé nehéz számunkra, így igazából legtöbbször a kamerába szoktunk jelelni, így sokkal jobban megértjük egymást. Nagyon szeretek biciklizni is, szoktam járni kerékpáros táborba is. Sütkérezni is nagyon szeretek, és a barátokkal lógni - természetesen siketekkel.


~ Megbántad-e, hogy siket vagy?
Nem! Persze, hogy nem. Sőt, nagyon is szeretek az lenni, hisz elfogadtam magam, amilyen. Ez olyan, mintha vak lennék, vagy csak egy kicsit is kövérebb. De azért a vaknál szerencsésebbnek érzem magam, hisz ugyanúgy tudok bármit csinálni...


~ Számodra mik az előnyök a siket életben?
Van egy SINOSZ tagkártyánk, ennek segítségével sok kedvezményt kapunk. Legyen róla szó például, hogy helyközi közlekedésben 90% kedvezményünk, és helyi közlekedésben 100% kedvezményünk van. Múzeumok, kiállítások, és egyéb más helyszíneken is sok-sok kedvezményt kapunk. A másik, hogy érettséginél idegen nyelvből nekünk nem kötelező leérettségizni, vagy ha nagyon akarjuk, akkor csak az írásbelit írhatjuk meg. És a legjobb, a hallók álma: Tudunk minden körülmények mellett nyugodtan aludni zajmentesen. Természetesen fel tudunk kelni időben, nekünk "villogó lámpás" ébresztőnk van.


~ Számodra mik a hátrányok a siket életben?
Tudok, de nehezen telefonálni. Fontos, hogy ne legyen háttérzaj, és minél érthetőbb a beszéd. Szerencsésnek érzem magam abban, hogy legkisebb mértékben is tudok telefonálni. Ha a nevemen szólítanak, sokszor nem hallom, elbambulok. A legrosszabb az iskolában, az, hogy amikor a tanár magyaráz órán, és a tábla felé fordulva ír valamit a táblára, akkor minden egyes információ elveszik. Ugyanis mi siketek szájról olvasunk. Ezt nem lehet megtanulni, kicsi korunktól "tanultunk meg". Fontos, hogy ha az emberrel beszélni akarunk, szemtől szemben kell kommunikálni. Legrosszabb esetben félek a hallóktól, a reakciójuktól, hogy nem értenek meg.



//Segített: Kovács Boglárka//ha mások is (siketek) szeretnének kitölteni az interjút, csak a kérdésekre válaszolna küldjétek el e-mailben!!//

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése